Osztatlan tanárszak

A Debreceni Egyetem képzési programja 2024/2025.

Tanárképzés (osztatlan)

 

OROSZ NYELV ÉS KULTÚRA TANÁRA

 

Szakért felelős kar:

Bölcsészettudományi Kar

Szakfelelős neve:

Dr. Molnár Angelika

Összes kontaktóra száma:

1176

Mobilitási ablak:

5. félév

 

 

KÉPZÉSI ÉS KIMENETI KÖVETELMÉNYEK

1. Az 1. melléklet 2. pontjában foglaltakra tekintettel oklevélben szereplő tanári szakképzettség:

  • magyar nyelvű megjelölése: okleveles orosz nyelv és kultúra tanára
  • angol nyelvű megjelölése: Teacher of Russian Language and Culture

 

2. A képzési idő: 10 félév

 

3. A képzés célja: A képzés célja az alapfokú nevelés-oktatás ötödik évfolyamon kezdődő és nyolcadik évfolyam végéig tartó felső tagozatán, valamint a középfokú nevelés-oktatás szakaszában, az iskolai nevelés-oktatás szakképesítés megszerzésére felkészítő szakaszában szakgimnáziumban, szakmára vagy szakképesítés megszerzésére felkészítő szakaszában a szakiskolában az orosz nyelv tanítására, pedagógiai feladatainak ellátására, pedagógiai kutatási, tervezési és fejlesztési feladatok végzésére képes tanárok képzése, továbbá a tanulmányoknak doktori képzésben folytatására történő felkészítés.

4. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák

 

4.1. A Korm. rendelet 3. § (1) bekezdés b) és c) pontja tekintetében a tanári tudás, képességek, attitűd (viszonyulás): a 2. mellékletben meghatározott ismeret, képesség, attitűd.

 

4.2. A Korm. rendelet 3. § (1) bekezdés a) pontja tekintetében

 

4.2.1. Az orosz nyelv és kultúra szakos tanár szakterületi kompetenciái:

Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás területén

a) tudása

  • Legalább C1 szintű, használható nyelvtudással rendelkezik.
  • Ismeri a beszélt és írott orosz nyelv szabályait, regisztereit, azokat a mindenkori nyelvhasználat kontextusának megfelelően képes hatékonyan alkalmazni.
  • Ismeri a szinkron nyelvállapot fonetikai, morfológiai, szintaktikai, szemantikai, pragmatikai, valamint diskurzus szintű jellemzőit és ezek összefüggéseit.
  • Ismeri az orosz kultúrát, annak sajátosságait, ismeri az orosz kultúra jellemző szellemi és művészeti irányzatait, megjelenési formáit, műveit, különös tekintettel az orosz nyelvű irodalomra, illetve a kortárs kultúra elemeire.
  • Ismeri az első, második és további idegen nyelvek elsajátításának elméleteit, valamint az elméleti kérdésekről szóló empirikus kutatások eredményeit.
  • Ismeri az internet, a multimediális eszközök nyújtotta lehetőségeket.
  • Ismeri a Közös Európai Referenciakeretet és annak alkalmazását.
  • Ismeri az orosz nyelv tanítása-tanulása során felhasználható információforrásokat, az azokról való tájékozódás lehetőségeit, a tankönyveket, taneszközöket, tanulásszervezési módokat, fontosabb módszereket, tanítási és tanulási stratégiákat.

b) képességei

  • Képes az orosz nyelv gördülékeny, helyes, magabiztos, a mindenkori kontextusba illő használatára.
  • Képes a nemzeti kultúra célnyelven történő közvetítésére.
  • Ismereteit képes a célnyelv folyékony használata és pedagógia tevékenysége során helyesen, a kontextushoz illően alkalmazni.
  • Képes arra, hogy az anyanyelv és az orosz nyelv sajátosságai közötti különbségek és hasonlóságok ismeretében nyelvpedagógiai gyakorlatában konstruktív módon építsen a tanulók anyanyelvi tudására.
  • Képes az orosz nyelvű kultúra jelenségeit a saját maga és tanulói fejlesztésére hatékonyan, motiválóan, nyelvtanítás céljára alkalmazni.
  • Képes az irodalmi műveket, a célnyelvi kultúra egyéb megjelenési formáit, az ezekről szóló szakirodalmat áttekinteni, értelmezni, az irodalmi és a kulturális trendekben elhelyezni.
  • Képes a kultúrák közötti közvetítésre és az interkulturális kompetencia fejlesztésére.
  • Képes ismereteit alkalmazva nyelvpedagógiai kérdésekre válaszokat keresni és adni.
  • Képes a modern, motiváló információtechnológiai eszközöket és az internetet hatékonyan használni, a diákok önálló tanulását támogatni, követni.

c) attitűdje

  • Fontosnak tartja a tanulók tudásának és képességeinek folyamatos fejlesztését.
  • Reálisan ítéli meg az orosz nyelv és kultúra oktatásban betöltött szerepét.
  • Igyekszik aktívan együttműködni szaktárgya, valamint más tantárgyak tanáraival.

 

4.2.1.2. Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók területén

a) tudása

  • Ismeri a Nemzeti alaptanterv és az arra épülő kerettantervek szerinti orosz szaktárgyi követelményeket, az iskolai nevelő-oktató munka tartalmi szabályozását.
  • Ismeri az orosz nyelv, irodalom és kultúra oktatásához alkalmazható tankönyveket, taneszközöket, segédanyagokat, oktatástechnikai eszközöket.

b) képességei

  • Képes pedagógiai munkájának megtervezésére a helyi tanterv, a tanmenet, tematikus terv és óraterv szintjén.
  • Képes a tanítandó tartalmak meghatározására, strukturálására, logikai felépítésére, a tanulók számára szükséges tananyagok, taneszközök, információforrások, tudáshordozók, valamint a tartalmaknak megfelelő alternatív tanítási módszerek és számonkérési formák megválasztására.
  • Képes a tervezés során a kollégákkal, illetve a tanulókkal együttműködni; a taneszközöket és egyéb tanulási forrásokat elemezni, kiválasztani (különös tekintettel az infokommunikációs technológiára); a pedagógiai és tantárgyi célokhoz, az adott szituációhoz alkalmazkodva kreatívan, különböző változatokban gondolkodni, terveit reflektív módon elemezni, értékelni.
  • Képes források, autentikus szövegek felkutatására, recepciójára, felhasználására.

c) attitűdje (viszonyulása)

  • Fontosnak tartja az alapos felkészülést, tervezést és a rugalmas megvalósítást.
  • A tervezés során kész figyelembe venni az adott tanulócsoport sajátosságait (motiváltság, előzetes tudás, képességek, szociális intelligencia).

 

4.2.1.3. A tanulás támogatása területén

a) tudása

  • Tudja, hogy az orosz nyelvi órán a biztonság és az elfogadó légkör megteremtése kiemelten fontos, mert a tanulók egy számukra idegen nyelven próbálják meg kifejezni érzéseiket és megfogalmazni véleményüket.
  • Ismeri a szaktantárgy tanítása-tanulása során kialakítandó speciális kompetenciák fejlesztésének módszereit.
  • Felkészült a kiemelkedő eredményeket elérő tanulók motiválására, segítésére, a tehetséggondozásra.
  • Ismeri az orosz nyelv tanulásának és használatának tanórán, iskolán kívüli lehetőségeit, színtereit.
  • A kerettanterv alapelveivel összhangban ismeri az egész életen át tartó nyelvtanulásra való felkészítés jelentőségét.

b) képességei

  • A nyelvtanulás külső (iskolatípus, módszertani koncepció), illetve egyéni (a tanulók nyelvi kompetenciája, motiváltsága) feltételrendszerének ismeretében képes pedagógiai céljainak és azok elérését biztosító oktatási-nevelési stratégiájának kialakítására, megvalósítására. Különböző tanulásszervezési eljárások, tanítási technikák, módszerek, differenciált munkaformák ismeretében képes ezek tudatos, széles skálán mozgó, az életkornak, egyéni és csoportsajátosságoknak megfelelő alkalmazására.
  • Képes az érdeklődés és figyelem folyamatos fenntartására, az önálló, önszabályozó tanulás kialakítására, támogatására, a nyelvtanulási nehézségek felismerésére, megoldására.
  • Képes a nyelvtanulás sikerességét és sikertelenségét befolyásoló tényezők felmérésére, és képes ezekről osztálytermi kutatás során adatokat gyűjteni, azokat értően elemezni, értelmezni, a diákok fejlődése érdekében osztálytermi gyakorlatában alkalmazni.
  • Képes az orosz nyelvi szóbeli és írásbeli kifejezőképesség jellegzetességeinek, hibáinak felismerésére, tipizálására, diagnosztizálására, javítására.
  • Képes tanulóinak segítséget nyújtani abban, hogy azok hatékonyan használják fel az iskolán kívüli nyelvtanulási lehetőségeket.

c) attitűdje (viszonyulása)

  • Törekszik az életkori, egyéni és csoportsajátosságoknak megfelelő, aktivitást, interaktivitást, differenciálást elősegítő nyelvtanulási, -tanítási stratégiák, módszerek alkalmazására.
  • A kiemelkedő eredményeket elérő hallgatók segítését, számukra új fejlesztési lehetőségek megtalálását alapvető jelentőségűnek tartja.
  • A nyelvtanulási nehézséggel küzdők esetében a felzárkóztatásuk elősegítésén dolgozik.
  • Ösztönzi a tanulókat az informatikai ismeretek felhasználására a nyelvtanulás folyamatában. Ugyanakkor tudatosítja tanítványaiban az internet használatának veszélyeit, felhívja a figyelmet a kritikus nyelvi és tartalmi hozzáállásra.

 

4.2.1.4. A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség területén

a) tudása

  • Ismeri az egyéni különbségek szerepét a nyelvtanulásban (nyelvérzék, motiváció, életkor, nyelvi szorongás, tanulási stílusok, stratégiák, a köztes nyelv).
  • Ismeri a nyelvtanítás módszertanát, a különböző nyelvtanítási módszereket, osztálytermi eljárásokat, szöveg- és feladattípusokat.
  • Ismeri a különböző pedagógiai módszerek és a tanulók értékelésének hatását a tanulók személyiségfejlődésére. Tisztában van az orosz nyelv ismeretének szerepével és az általa nyújtott lehetőségekkel a tanulók személyiségfejlődésében és életében.

b) képességei

  • Képes osztálytermi gyakorlatát az egyéni nyelvtanulási különbségek figyelembevételével kialakítani.
  • Képes a különböző nyelvtanítási módszereket tudatosan, a diákok életkori sajátosságainak és szükségleteinek megfelelően, háttértudásukra támaszkodva, hatékonyan, változatosan, motiválóan alkalmazni.
  • Képes a különböző adottságokkal, képességekkel, illetve előzetes tudással rendelkező tanulók tanulásának, fejlesztésének megfelelő módszerek megválasztására, tervezésére és alkalmazására, a pályaorientáció segítésére.
  • Képes az orosz nyelv tantárgy speciális összefüggéseivel, fogalmaival kapcsolatos egyéni megértési nehézségek kezelésére.
  • Képes a pedagógiai folyamatokat és a tanulók személyiségfejlődését folyamatosan elemezni, értékelni.
  • Képes a tehetséges, a nehézségekkel küzdő vagy sajátos nevelési igényű, a hátrányos, a halmozottan hátrányos helyzetű, tanulási, magatartási nehézségekkel küzdő, valamint az orosz nyelv tanítása során egyéni bánásmódot igénylő tanulókat felismerni, hatékonyan fejleszteni és differenciáltan oktatni, nevelni.

c) attitűdje (viszonyulása)

  • Célja, hogy a nyelvismeretnek és nyelvi identitásnak a személyiségfejlődésben játszott szerepét minél alaposabban megértse.
  • Érzékeny a tanulók egyéni problémáira, az egészséges személyiségfejlődés feltételeit kívánja biztosítani minden tanuló számára.

 

4.2.1.5. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a társadalmi-kulturális sokféleségre és a fenntarthatóság szempontjaira, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység területén

a) tudása

  • Ismeri a közösség kialakítását, fejlesztését elősegítő pedagógiai módszereket az orosz tantárgy keretein belül.

b) képességei

  • Képes az idegen nyelvi nevelés tanórai, illetve tanórán kívüli közösségi formáinak, csoportos tevékenységeinek megszervezésére, a tanulói közösségekben rejlő lehetőségek kihasználására, az egyének közötti különbségek megértésére, interkulturális nevelési programok alkalmazására, az együttműködési készségek fejlesztésére.
  • Tudatosan épít a kooperatív és reflektív tanulási technikák alkalmazására.
  • Képes az iskolai és osztálytermi toleráns, esélyteremtő légkör megteremtésére.
  • Képes a tanulókat helyi, nemzeti és egyetemes emberi értékek elfogadására nevelni.

c) attitűdje (viszonyulása)

  • Fontosnak tartja a különböző nyelvű és kultúrájú csoportok iránti tolerancia kialakítását.
  • Törekszik úgy nevelni, hogy tanítványai mások véleményét, értékeit tiszteljék, elfogadják a kultúrák közötti különbségeket.

 

4.2.1.6. A pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése területén

a) tudása

  • Ismeri a nyelvtanulási folyamat, kimenet mérésének és értékelésének elméletét, gyakorlati kérdéseit.
  • Ismeri a nyelvismeret szintjét mérő vizsgákat és követelményeiket (nyelvvizsgák, érettségi vizsga).

b) képességei

  • Képes a napi gyakorlatban az osztálytermi értékelést megbízhatóan és motiválóan megvalósítani, a tanulóknak személyre szabott, rendszeres, egyértelmű és tárgyilagos visszajelzést adni a haladásukról.
  • Képes tesztfeladatok készítésére, kipróbálására, az eredmények értékelésére.
  • Képes nyelvi vizsgáztatói feladatokat ellátni, a kritériumokat megbízhatóan alkalmazni a vizsgáztatás során.

c) attitűdje (viszonyulása)

  • Elkötelezett a tanulást segítő értékelés mellett.
  • Figyel a tanulók önértékelési képességeinek a fejlesztésére.
  • Reálisan ítéli meg a pedagógusi értékelés szerepét és fontosságát.

 

4.2.1.7. A környezeti nevelésben mutatott jártasság, a fenntarthatóság értékrendjének hiteles képviselete és a környezettudatossághoz kapcsolódó attitűdök (viszonyulások) átadásának módja területén

a) tudása

  • Ismeri a fenntarthatóság, a környezeti nevelés fogalmát, alapelveit és az ezzel kapcsolatos ismeretek átadásának lehetőségeit az orosz nyelv tantárgy keretein belül.

b) képességei

  • Képes kihasználni az orosz nyelv tanítása közben a fenntarthatóságra és környezettudatosságra nevelés pedagógiai lehetőségeit.
  • Képes a fenntartható fejlődéssel és környezettudatossággal összefüggésben felmerülő legfontosabb aktualitások megértésében segíteni a tanulókat.

c) attitűdje (viszonyulása)

  • Törekszik a fenntarthatóság értékrendjének hiteles képviseletére, saját jó példáján keresztül a tanulók környezettudatossághoz kapcsolódó attitűdjének (viszonyulásának) pozitív formálására.

 

4.2.1.8. Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás területén

a) tudása

  • Ismeri az osztálytermi kommunikáció sajátosságait.

b) képességei

  • Képes partneri együttműködésre a tanulókkal, a tantestület tagjaival, különösen a más idegen nyelveket, illetve szaktárgyakat idegen nyelven tanító kollégáival, az iskola más munkatársaival, intézményekkel és szervezetekkel.

c) attitűdje (viszonyulása)

  • Nyitott az idegennyelvek tanítását célzó fejlesztési, innovációs törekvésekben való részvételre, azok kipróbálására.

 

4.2.1.9. Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért területén

a) tudása

  • Tisztában van személyiségének a nyelvtanulásra, a nyelvhasználatra és a kommunikációra vonatkozó sajátosságaival.
  • Ismeri a tanári autonómia fogalmát.

b) képességei

  • Képes és motivált saját szakmai fejlődését megtervezni és megvalósítani, osztálytermi és egyéb élményeire reflektálni, szakmailag és nyelvileg folyamatosan megújulni.
  • Képes a szakmájára vonatkozó, konkrét kutatási témához kapcsolódó szakirodalmat felkutatni, áttekinteni, értelmezni.
  • Képes és felkészült szakmai tevékenységének folyamatos fejlesztésére.
  • Képes nyelvtudása állandó és önálló fejlesztésére.
  • Képes az orosz nyelven megtalálható információforrások megtalálására, azok értelmezésére, megbízhatóságának ellenőrzésére és etikus alkalmazására.

c) attitűdje (viszonyulása)

  • Törekszik önismeretének, saját személyiségének fejlesztésére, testi-lelki egészségének megőrzésére, és ennek érdekében nyitott a környezet visszajelzéseinek felhasználására.
  • Figyelemmel kíséri saját tevékenységének másokra gyakorolt hatását, reflektív módon törekszik tevékenységének módosítására, szakmai felkészültségének folyamatos fejlesztésére.

 

4.2.2. A szakképzettséghez vezető szakterületek és sajátos szakmódszertani (diszciplináris és interdiszciplináris) tantárgy-pedagógiai ismeretek

 

4.2.2.1. Szaktudományi és -módszertani felkészítés: 95-100 kredit

A szakterületi ismeretek együttes tartalmának le kell fednie a Nemzeti alaptanterv alapján a kerettanterv szerint közvetítendő műveltség fő területeit és tartalmait, a tantárgynál a nevelési-oktatási szakaszhoz, valamint az érettségi vizsgakövetelményhez megadott témakörök ismereteit.

 

Lehetséges alpontok:

a) Szakmai alapozó ismeretek: 20–26 kredit.

 

  • Nyelvismeret, alapszintű idegen nyelvi kommunikációs kompetencia: orosz nyelvű szövegértési (írott és hallott szöveg értése) és szövegalkotási (szóbeli és írásbeli kifejezőkészség) kompetenciák, orosz gyakorlati nyelvtan
  • Az orosz civilizáció alapjai.
  • Nyelvtudományi alapismeretek.
  • Irodalom- és kultúratudományi alapismeretek.

 

b) A szaktudomány szakmai törzsanyagának ismeretkörei: 75–81kredit

  • Nyelvfejlesztés és orosz nyelvű kommunikáció közép- és haladó szinten, nyelvi közvetítés – különös tekintettel az érettségi témakörök elmélyült ismeretére.
  • A társadalmi érintkezéshez szükséges kommunikációs stratégiák ismerete.
  • Történeti, leíró és alkalmazott nyelvészeti ismeretek (az orosz nyelv rendszere: hang-, alak-, mondattan, szövegtan és stilisztika; lexikológiai-lexikográfiai, orosz-magyar kontrasztív nyelvészeti ismeretek).
  • Irodalom- és kultúratudományi ismeretek (az orosz nyelvű irodalom történeti áttekintése: korszakok és irányzatok, a legjelentősebb alkotók és műveik; irodalmi műfajok, szövegértelmezés és szövegelemzés, társművészetek).
  • Személyes és aktuális témák megfogalmazása – szóban és írásban.
  • Az orosz civilizációra vonatkozó ismeretek (történelmi és társadalmi ismeretek, média és kultúra, populáris kultúra, interkulturális kommunikáció).
  • Más szláv népek és kultúrák ismerete (képesség az egyes kultúrák közötti eltérések és hasonlóságok felismerésére, toleráns szemléletére).
  • A tudományos írás alapjai.
  • Történetmesélés, képleírás, nem kronológiai sorrendben lévő események elbeszélése és írásos kifejtése.

 

A szabadon választható tárgyak kerete ad lehetőséget a kerettantervben, az érettségi vizsgakövetelményekben és a fentiekben nem szereplő tartalmakon túlmutató további szakterületi ismereteket tartalmazó tárgyak felajánlására.

c) Egyéb speciális szakmai ismeretek: Szakmódszertani (diszciplináris és interdiszciplináris tantárgy-pedagógiai) ismeretek: 12 kredit

A szakmódszertani ismeretek átadása során a szakképzett tanárt arra kell felkészíteni, hogy az alapfokú nevelés-oktatás 5–8. és a középfokú nevelés-oktatás 9–12. évfolyamain egyaránt képes legyen magas színvonalon ellátni a nevelés-oktatás feladatait.

  • Az orosz nyelv és irodalom tanára szakképzettség tekintetében a sajátos szakmódszertani (tantárgy-pedagógiai) ismeretkörök: 8 kredit
  • Nyelv, irodalom és kultúra tanításának módszertana.
  • A kommunikatív nyelvtanítás elméleti alapjai és gyakorlati ismeretei. A célnyelvi készségfejlesztés lépései.
  • Nyelv, irodalom és kultúraoktatás céljai és azok megvalósítása: tantervek, tanmenetek, óravázlatok készítésének módszertana. A Nemzeti alaptanterv, valamint az idegen nyelvek oktatására vonatkozó tartalmi szabályozók ismerete.
  • Tanítási technikák, módszerek. Differenciált munkaformák (egyéni munka, pármunka, csoportmunka, frontális munka projektfeladatok.
  • A nyelv, mint a kultúra tanításának eszköze, az interkulturális kommunikáció fogalma, az interkulturális szemléletű nyelvtanítás céljai, megvalósításának módjai.
  • A különböző oktatási eszközök alkalmazási lehetőségei a nyelvórán. Multimediális nyelvtanítási ismeretek.
  • Tananyagkészítés, projektmunka és személyre szabott oktatás.
  • Az összefüggő féléves gyakorlatot támogató gyakorlat: 2 kredit.
  • A kollaborációs térrel, oktatástechnikai innovációval, mesterséges intelligenciával kapcsolatos gyakorlat: 2 kredit.

d) Az orosz nyelv és irodalom tanára szakképzettség tekintetében a sajátos szakmódszertani (tantárgy-pedagógiai) ismeretkörök: 8 kredit

Az összefüggő féléves gyakorlatot támogató gyakorlat: 2 kredit.

A kollaborációs térrel, oktatástechnikai innovációval, mesterséges intelligenciával kapcsolatos gyakorlat: 2 kredit.

4.2.2.2. Szakmódszertani gyakorlat: 10 kredit.

Az Osztatlan orosz nyelv és kultúra tanára képzés kreditlistája

 

 

 

 

Legutóbbi frissítés: 2024. 09. 09. 21:38