A Debreceni Egyetem képzési programja 2024/2025.
Tanárképzés (osztatlan)
OROSZ NYELV ÉS KULTÚRA TANÁRA
Szakért felelős kar: |
Bölcsészettudományi Kar |
Szakfelelős neve: |
Dr. Molnár Angelika |
Összes kontaktóra száma: |
1176 |
Mobilitási ablak: |
5. félév |
KÉPZÉSI ÉS KIMENETI KÖVETELMÉNYEK
1. Az 1. melléklet 2. pontjában foglaltakra tekintettel oklevélben szereplő tanári szakképzettség:
- magyar nyelvű megjelölése: okleveles orosz nyelv és kultúra tanára
- angol nyelvű megjelölése: Teacher of Russian Language and Culture
2. A képzési idő: 10 félév
3. A képzés célja: A képzés célja az alapfokú nevelés-oktatás ötödik évfolyamon kezdődő és nyolcadik évfolyam végéig tartó felső tagozatán, valamint a középfokú nevelés-oktatás szakaszában, az iskolai nevelés-oktatás szakképesítés megszerzésére felkészítő szakaszában szakgimnáziumban, szakmára vagy szakképesítés megszerzésére felkészítő szakaszában a szakiskolában az orosz nyelv tanítására, pedagógiai feladatainak ellátására, pedagógiai kutatási, tervezési és fejlesztési feladatok végzésére képes tanárok képzése, továbbá a tanulmányoknak doktori képzésben folytatására történő felkészítés.
4. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák
4.1. A Korm. rendelet 3. § (1) bekezdés b) és c) pontja tekintetében a tanári tudás, képességek, attitűd (viszonyulás): a 2. mellékletben meghatározott ismeret, képesség, attitűd.
4.2. A Korm. rendelet 3. § (1) bekezdés a) pontja tekintetében
4.2.1. Az orosz nyelv és kultúra szakos tanár szakterületi kompetenciái:
Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás területén
a) tudása
- Legalább C1 szintű, használható nyelvtudással rendelkezik.
- Ismeri a beszélt és írott orosz nyelv szabályait, regisztereit, azokat a mindenkori nyelvhasználat kontextusának megfelelően képes hatékonyan alkalmazni.
- Ismeri a szinkron nyelvállapot fonetikai, morfológiai, szintaktikai, szemantikai, pragmatikai, valamint diskurzus szintű jellemzőit és ezek összefüggéseit.
- Ismeri az orosz kultúrát, annak sajátosságait, ismeri az orosz kultúra jellemző szellemi és művészeti irányzatait, megjelenési formáit, műveit, különös tekintettel az orosz nyelvű irodalomra, illetve a kortárs kultúra elemeire.
- Ismeri az első, második és további idegen nyelvek elsajátításának elméleteit, valamint az elméleti kérdésekről szóló empirikus kutatások eredményeit.
- Ismeri az internet, a multimediális eszközök nyújtotta lehetőségeket.
- Ismeri a Közös Európai Referenciakeretet és annak alkalmazását.
- Ismeri az orosz nyelv tanítása-tanulása során felhasználható információforrásokat, az azokról való tájékozódás lehetőségeit, a tankönyveket, taneszközöket, tanulásszervezési módokat, fontosabb módszereket, tanítási és tanulási stratégiákat.
b) képességei
- Képes az orosz nyelv gördülékeny, helyes, magabiztos, a mindenkori kontextusba illő használatára.
- Képes a nemzeti kultúra célnyelven történő közvetítésére.
- Ismereteit képes a célnyelv folyékony használata és pedagógia tevékenysége során helyesen, a kontextushoz illően alkalmazni.
- Képes arra, hogy az anyanyelv és az orosz nyelv sajátosságai közötti különbségek és hasonlóságok ismeretében nyelvpedagógiai gyakorlatában konstruktív módon építsen a tanulók anyanyelvi tudására.
- Képes az orosz nyelvű kultúra jelenségeit a saját maga és tanulói fejlesztésére hatékonyan, motiválóan, nyelvtanítás céljára alkalmazni.
- Képes az irodalmi műveket, a célnyelvi kultúra egyéb megjelenési formáit, az ezekről szóló szakirodalmat áttekinteni, értelmezni, az irodalmi és a kulturális trendekben elhelyezni.
- Képes a kultúrák közötti közvetítésre és az interkulturális kompetencia fejlesztésére.
- Képes ismereteit alkalmazva nyelvpedagógiai kérdésekre válaszokat keresni és adni.
- Képes a modern, motiváló információtechnológiai eszközöket és az internetet hatékonyan használni, a diákok önálló tanulását támogatni, követni.
c) attitűdje
- Fontosnak tartja a tanulók tudásának és képességeinek folyamatos fejlesztését.
- Reálisan ítéli meg az orosz nyelv és kultúra oktatásban betöltött szerepét.
- Igyekszik aktívan együttműködni szaktárgya, valamint más tantárgyak tanáraival.
4.2.1.2. Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók területén
a) tudása
- Ismeri a Nemzeti alaptanterv és az arra épülő kerettantervek szerinti orosz szaktárgyi követelményeket, az iskolai nevelő-oktató munka tartalmi szabályozását.
- Ismeri az orosz nyelv, irodalom és kultúra oktatásához alkalmazható tankönyveket, taneszközöket, segédanyagokat, oktatástechnikai eszközöket.
b) képességei
- Képes pedagógiai munkájának megtervezésére a helyi tanterv, a tanmenet, tematikus terv és óraterv szintjén.
- Képes a tanítandó tartalmak meghatározására, strukturálására, logikai felépítésére, a tanulók számára szükséges tananyagok, taneszközök, információforrások, tudáshordozók, valamint a tartalmaknak megfelelő alternatív tanítási módszerek és számonkérési formák megválasztására.
- Képes a tervezés során a kollégákkal, illetve a tanulókkal együttműködni; a taneszközöket és egyéb tanulási forrásokat elemezni, kiválasztani (különös tekintettel az infokommunikációs technológiára); a pedagógiai és tantárgyi célokhoz, az adott szituációhoz alkalmazkodva kreatívan, különböző változatokban gondolkodni, terveit reflektív módon elemezni, értékelni.
- Képes források, autentikus szövegek felkutatására, recepciójára, felhasználására.
c) attitűdje (viszonyulása)
- Fontosnak tartja az alapos felkészülést, tervezést és a rugalmas megvalósítást.
- A tervezés során kész figyelembe venni az adott tanulócsoport sajátosságait (motiváltság, előzetes tudás, képességek, szociális intelligencia).
4.2.1.3. A tanulás támogatása területén
a) tudása
- Tudja, hogy az orosz nyelvi órán a biztonság és az elfogadó légkör megteremtése kiemelten fontos, mert a tanulók egy számukra idegen nyelven próbálják meg kifejezni érzéseiket és megfogalmazni véleményüket.
- Ismeri a szaktantárgy tanítása-tanulása során kialakítandó speciális kompetenciák fejlesztésének módszereit.
- Felkészült a kiemelkedő eredményeket elérő tanulók motiválására, segítésére, a tehetséggondozásra.
- Ismeri az orosz nyelv tanulásának és használatának tanórán, iskolán kívüli lehetőségeit, színtereit.
- A kerettanterv alapelveivel összhangban ismeri az egész életen át tartó nyelvtanulásra való felkészítés jelentőségét.
b) képességei
- A nyelvtanulás külső (iskolatípus, módszertani koncepció), illetve egyéni (a tanulók nyelvi kompetenciája, motiváltsága) feltételrendszerének ismeretében képes pedagógiai céljainak és azok elérését biztosító oktatási-nevelési stratégiájának kialakítására, megvalósítására. Különböző tanulásszervezési eljárások, tanítási technikák, módszerek, differenciált munkaformák ismeretében képes ezek tudatos, széles skálán mozgó, az életkornak, egyéni és csoportsajátosságoknak megfelelő alkalmazására.
- Képes az érdeklődés és figyelem folyamatos fenntartására, az önálló, önszabályozó tanulás kialakítására, támogatására, a nyelvtanulási nehézségek felismerésére, megoldására.
- Képes a nyelvtanulás sikerességét és sikertelenségét befolyásoló tényezők felmérésére, és képes ezekről osztálytermi kutatás során adatokat gyűjteni, azokat értően elemezni, értelmezni, a diákok fejlődése érdekében osztálytermi gyakorlatában alkalmazni.
- Képes az orosz nyelvi szóbeli és írásbeli kifejezőképesség jellegzetességeinek, hibáinak felismerésére, tipizálására, diagnosztizálására, javítására.
- Képes tanulóinak segítséget nyújtani abban, hogy azok hatékonyan használják fel az iskolán kívüli nyelvtanulási lehetőségeket.
c) attitűdje (viszonyulása)
- Törekszik az életkori, egyéni és csoportsajátosságoknak megfelelő, aktivitást, interaktivitást, differenciálást elősegítő nyelvtanulási, -tanítási stratégiák, módszerek alkalmazására.
- A kiemelkedő eredményeket elérő hallgatók segítését, számukra új fejlesztési lehetőségek megtalálását alapvető jelentőségűnek tartja.
- A nyelvtanulási nehézséggel küzdők esetében a felzárkóztatásuk elősegítésén dolgozik.
- Ösztönzi a tanulókat az informatikai ismeretek felhasználására a nyelvtanulás folyamatában. Ugyanakkor tudatosítja tanítványaiban az internet használatának veszélyeit, felhívja a figyelmet a kritikus nyelvi és tartalmi hozzáállásra.
4.2.1.4. A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség területén
a) tudása
- Ismeri az egyéni különbségek szerepét a nyelvtanulásban (nyelvérzék, motiváció, életkor, nyelvi szorongás, tanulási stílusok, stratégiák, a köztes nyelv).
- Ismeri a nyelvtanítás módszertanát, a különböző nyelvtanítási módszereket, osztálytermi eljárásokat, szöveg- és feladattípusokat.
- Ismeri a különböző pedagógiai módszerek és a tanulók értékelésének hatását a tanulók személyiségfejlődésére. Tisztában van az orosz nyelv ismeretének szerepével és az általa nyújtott lehetőségekkel a tanulók személyiségfejlődésében és életében.
b) képességei
- Képes osztálytermi gyakorlatát az egyéni nyelvtanulási különbségek figyelembevételével kialakítani.
- Képes a különböző nyelvtanítási módszereket tudatosan, a diákok életkori sajátosságainak és szükségleteinek megfelelően, háttértudásukra támaszkodva, hatékonyan, változatosan, motiválóan alkalmazni.
- Képes a különböző adottságokkal, képességekkel, illetve előzetes tudással rendelkező tanulók tanulásának, fejlesztésének megfelelő módszerek megválasztására, tervezésére és alkalmazására, a pályaorientáció segítésére.
- Képes az orosz nyelv tantárgy speciális összefüggéseivel, fogalmaival kapcsolatos egyéni megértési nehézségek kezelésére.
- Képes a pedagógiai folyamatokat és a tanulók személyiségfejlődését folyamatosan elemezni, értékelni.
- Képes a tehetséges, a nehézségekkel küzdő vagy sajátos nevelési igényű, a hátrányos, a halmozottan hátrányos helyzetű, tanulási, magatartási nehézségekkel küzdő, valamint az orosz nyelv tanítása során egyéni bánásmódot igénylő tanulókat felismerni, hatékonyan fejleszteni és differenciáltan oktatni, nevelni.
c) attitűdje (viszonyulása)
- Célja, hogy a nyelvismeretnek és nyelvi identitásnak a személyiségfejlődésben játszott szerepét minél alaposabban megértse.
- Érzékeny a tanulók egyéni problémáira, az egészséges személyiségfejlődés feltételeit kívánja biztosítani minden tanuló számára.
4.2.1.5. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a társadalmi-kulturális sokféleségre és a fenntarthatóság szempontjaira, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység területén
a) tudása
- Ismeri a közösség kialakítását, fejlesztését elősegítő pedagógiai módszereket az orosz tantárgy keretein belül.
b) képességei
- Képes az idegen nyelvi nevelés tanórai, illetve tanórán kívüli közösségi formáinak, csoportos tevékenységeinek megszervezésére, a tanulói közösségekben rejlő lehetőségek kihasználására, az egyének közötti különbségek megértésére, interkulturális nevelési programok alkalmazására, az együttműködési készségek fejlesztésére.
- Tudatosan épít a kooperatív és reflektív tanulási technikák alkalmazására.
- Képes az iskolai és osztálytermi toleráns, esélyteremtő légkör megteremtésére.
- Képes a tanulókat helyi, nemzeti és egyetemes emberi értékek elfogadására nevelni.
c) attitűdje (viszonyulása)
- Fontosnak tartja a különböző nyelvű és kultúrájú csoportok iránti tolerancia kialakítását.
- Törekszik úgy nevelni, hogy tanítványai mások véleményét, értékeit tiszteljék, elfogadják a kultúrák közötti különbségeket.
4.2.1.6. A pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése területén
a) tudása
- Ismeri a nyelvtanulási folyamat, kimenet mérésének és értékelésének elméletét, gyakorlati kérdéseit.
- Ismeri a nyelvismeret szintjét mérő vizsgákat és követelményeiket (nyelvvizsgák, érettségi vizsga).
b) képességei
- Képes a napi gyakorlatban az osztálytermi értékelést megbízhatóan és motiválóan megvalósítani, a tanulóknak személyre szabott, rendszeres, egyértelmű és tárgyilagos visszajelzést adni a haladásukról.
- Képes tesztfeladatok készítésére, kipróbálására, az eredmények értékelésére.
- Képes nyelvi vizsgáztatói feladatokat ellátni, a kritériumokat megbízhatóan alkalmazni a vizsgáztatás során.
c) attitűdje (viszonyulása)
- Elkötelezett a tanulást segítő értékelés mellett.
- Figyel a tanulók önértékelési képességeinek a fejlesztésére.
- Reálisan ítéli meg a pedagógusi értékelés szerepét és fontosságát.
4.2.1.7. A környezeti nevelésben mutatott jártasság, a fenntarthatóság értékrendjének hiteles képviselete és a környezettudatossághoz kapcsolódó attitűdök (viszonyulások) átadásának módja területén
a) tudása
- Ismeri a fenntarthatóság, a környezeti nevelés fogalmát, alapelveit és az ezzel kapcsolatos ismeretek átadásának lehetőségeit az orosz nyelv tantárgy keretein belül.
b) képességei
- Képes kihasználni az orosz nyelv tanítása közben a fenntarthatóságra és környezettudatosságra nevelés pedagógiai lehetőségeit.
- Képes a fenntartható fejlődéssel és környezettudatossággal összefüggésben felmerülő legfontosabb aktualitások megértésében segíteni a tanulókat.
c) attitűdje (viszonyulása)
- Törekszik a fenntarthatóság értékrendjének hiteles képviseletére, saját jó példáján keresztül a tanulók környezettudatossághoz kapcsolódó attitűdjének (viszonyulásának) pozitív formálására.
4.2.1.8. Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás területén
a) tudása
- Ismeri az osztálytermi kommunikáció sajátosságait.
b) képességei
- Képes partneri együttműködésre a tanulókkal, a tantestület tagjaival, különösen a más idegen nyelveket, illetve szaktárgyakat idegen nyelven tanító kollégáival, az iskola más munkatársaival, intézményekkel és szervezetekkel.
c) attitűdje (viszonyulása)
- Nyitott az idegennyelvek tanítását célzó fejlesztési, innovációs törekvésekben való részvételre, azok kipróbálására.
4.2.1.9. Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért területén
a) tudása
- Tisztában van személyiségének a nyelvtanulásra, a nyelvhasználatra és a kommunikációra vonatkozó sajátosságaival.
- Ismeri a tanári autonómia fogalmát.
b) képességei
- Képes és motivált saját szakmai fejlődését megtervezni és megvalósítani, osztálytermi és egyéb élményeire reflektálni, szakmailag és nyelvileg folyamatosan megújulni.
- Képes a szakmájára vonatkozó, konkrét kutatási témához kapcsolódó szakirodalmat felkutatni, áttekinteni, értelmezni.
- Képes és felkészült szakmai tevékenységének folyamatos fejlesztésére.
- Képes nyelvtudása állandó és önálló fejlesztésére.
- Képes az orosz nyelven megtalálható információforrások megtalálására, azok értelmezésére, megbízhatóságának ellenőrzésére és etikus alkalmazására.
c) attitűdje (viszonyulása)
- Törekszik önismeretének, saját személyiségének fejlesztésére, testi-lelki egészségének megőrzésére, és ennek érdekében nyitott a környezet visszajelzéseinek felhasználására.
- Figyelemmel kíséri saját tevékenységének másokra gyakorolt hatását, reflektív módon törekszik tevékenységének módosítására, szakmai felkészültségének folyamatos fejlesztésére.
4.2.2. A szakképzettséghez vezető szakterületek és sajátos szakmódszertani (diszciplináris és interdiszciplináris) tantárgy-pedagógiai ismeretek
4.2.2.1. Szaktudományi és -módszertani felkészítés: 95-100 kredit
A szakterületi ismeretek együttes tartalmának le kell fednie a Nemzeti alaptanterv alapján a kerettanterv szerint közvetítendő műveltség fő területeit és tartalmait, a tantárgynál a nevelési-oktatási szakaszhoz, valamint az érettségi vizsgakövetelményhez megadott témakörök ismereteit.
Lehetséges alpontok:
a) Szakmai alapozó ismeretek: 20–26 kredit.
- Nyelvismeret, alapszintű idegen nyelvi kommunikációs kompetencia: orosz nyelvű szövegértési (írott és hallott szöveg értése) és szövegalkotási (szóbeli és írásbeli kifejezőkészség) kompetenciák, orosz gyakorlati nyelvtan
- Az orosz civilizáció alapjai.
- Nyelvtudományi alapismeretek.
- Irodalom- és kultúratudományi alapismeretek.
b) A szaktudomány szakmai törzsanyagának ismeretkörei: 75–81kredit
- Nyelvfejlesztés és orosz nyelvű kommunikáció közép- és haladó szinten, nyelvi közvetítés – különös tekintettel az érettségi témakörök elmélyült ismeretére.
- A társadalmi érintkezéshez szükséges kommunikációs stratégiák ismerete.
- Történeti, leíró és alkalmazott nyelvészeti ismeretek (az orosz nyelv rendszere: hang-, alak-, mondattan, szövegtan és stilisztika; lexikológiai-lexikográfiai, orosz-magyar kontrasztív nyelvészeti ismeretek).
- Irodalom- és kultúratudományi ismeretek (az orosz nyelvű irodalom történeti áttekintése: korszakok és irányzatok, a legjelentősebb alkotók és műveik; irodalmi műfajok, szövegértelmezés és szövegelemzés, társművészetek).
- Személyes és aktuális témák megfogalmazása – szóban és írásban.
- Az orosz civilizációra vonatkozó ismeretek (történelmi és társadalmi ismeretek, média és kultúra, populáris kultúra, interkulturális kommunikáció).
- Más szláv népek és kultúrák ismerete (képesség az egyes kultúrák közötti eltérések és hasonlóságok felismerésére, toleráns szemléletére).
- A tudományos írás alapjai.
- Történetmesélés, képleírás, nem kronológiai sorrendben lévő események elbeszélése és írásos kifejtése.
A szabadon választható tárgyak kerete ad lehetőséget a kerettantervben, az érettségi vizsgakövetelményekben és a fentiekben nem szereplő tartalmakon túlmutató további szakterületi ismereteket tartalmazó tárgyak felajánlására.
c) Egyéb speciális szakmai ismeretek: Szakmódszertani (diszciplináris és interdiszciplináris tantárgy-pedagógiai) ismeretek: 12 kredit
A szakmódszertani ismeretek átadása során a szakképzett tanárt arra kell felkészíteni, hogy az alapfokú nevelés-oktatás 5–8. és a középfokú nevelés-oktatás 9–12. évfolyamain egyaránt képes legyen magas színvonalon ellátni a nevelés-oktatás feladatait.
- Az orosz nyelv és irodalom tanára szakképzettség tekintetében a sajátos szakmódszertani (tantárgy-pedagógiai) ismeretkörök: 8 kredit
- Nyelv, irodalom és kultúra tanításának módszertana.
- A kommunikatív nyelvtanítás elméleti alapjai és gyakorlati ismeretei. A célnyelvi készségfejlesztés lépései.
- Nyelv, irodalom és kultúraoktatás céljai és azok megvalósítása: tantervek, tanmenetek, óravázlatok készítésének módszertana. A Nemzeti alaptanterv, valamint az idegen nyelvek oktatására vonatkozó tartalmi szabályozók ismerete.
- Tanítási technikák, módszerek. Differenciált munkaformák (egyéni munka, pármunka, csoportmunka, frontális munka projektfeladatok.
- A nyelv, mint a kultúra tanításának eszköze, az interkulturális kommunikáció fogalma, az interkulturális szemléletű nyelvtanítás céljai, megvalósításának módjai.
- A különböző oktatási eszközök alkalmazási lehetőségei a nyelvórán. Multimediális nyelvtanítási ismeretek.
- Tananyagkészítés, projektmunka és személyre szabott oktatás.
- Az összefüggő féléves gyakorlatot támogató gyakorlat: 2 kredit.
- A kollaborációs térrel, oktatástechnikai innovációval, mesterséges intelligenciával kapcsolatos gyakorlat: 2 kredit.
d) Az orosz nyelv és irodalom tanára szakképzettség tekintetében a sajátos szakmódszertani (tantárgy-pedagógiai) ismeretkörök: 8 kredit
Az összefüggő féléves gyakorlatot támogató gyakorlat: 2 kredit.
A kollaborációs térrel, oktatástechnikai innovációval, mesterséges intelligenciával kapcsolatos gyakorlat: 2 kredit.
4.2.2.2. Szakmódszertani gyakorlat: 10 kredit.
Az Osztatlan orosz nyelv és kultúra tanára képzés kreditlistája