Gyakorlat
Orosz spec. 2. félév
Dr. Regéczi Ildikó
A szeminárium keretében a hallgatók szövegértésének a fejlesztése három szinten zajlik:
1. Az első szintet a B1, illetve B2-es szintű rövidebb szövegek olvasása, majd a megértést ellenőrző feladatsorok kitöltése és a megértést akadályozó, eddig még ismeretlen nyelvtani jelenségek megbeszélése jelenti.
2. Hallás utáni szövegértés gyakorlása B2-es szintű nyelvi anyag segítségével: a szövegek meghallgatását követően ellenőrző feladatsorok elvégzése. Egyszerűbb kérdésekre szóbeli válasz megfogalmazása.
3. Esszé- és interjúrészletek olvasása. Szabad beszélgetés a harmadéves irodalmi képzéshez közelebb segítő szövegek alapján.
A gyakorlati órák a fenti hármasság elvére épülnek, ezen elemek ismétlődően szerepelnek a felépítésben. A szemináriumi jegyadás feltétele: aktív órai részvétel; szódolgozatok, valamint a félév végén az órai munkához hasonló, megértést ellenőrző feladatlapot magában foglaló ZH megírása.
Felhasznált tankönyvek és szövegek:
Всё. Проблемные тексты
Székely András – Székely Nyina Tomori Lajosné: Шаг за шагом 2. Bp., Nemzeti Tankönyvkiadó, 2008.
Набоков, В.: О хороших читателях и хороших писателях. http://lib.rus.ec/b/161480/read
Ерофеев, Виктор: Десять лет спустя. Литературный альманах Метрополь. Москва, Текст, 1991. 5-13/ http://antology.igrunov.ru/after_75/periodicals/metropol/1087390559.html
Ерофеев, В.: Поминок по советской литературе. In: Страшный суд: Роман. Рассказы. Маленькие эссе. Москва. 1996. / http://www.fedy-diary.ru/?p=3883
Синявский, Андрей: Последнее слово на суде. In: Синявский и Даниэль на скамье подсудимых. New York, Inter-Language Literary Associates 1966. 107-115. / http://imwerden.de/pdf/siniavski_daniel_stenogramma_processa_1966.pdf
Евгений Водолазкин: О литературе. In: Е. Водолазкин: Дом и остров, или Инструмент языка. Москва, АСТ, 2018.