Dr. Molnár Angelika
OMA 4. évf.: Irodalomtudomány a modern és posztmodern korban (BTOR405OMA)
DMA 1. évf.: Irodalomtudomány a modern és posztmodern korban (BTLO311MA)
Elmélet
1. Bevezetés. Az irodalmi szövegelemzés szempontjai.
Шкловский В.Б.: Воскрешение слова. (1914-2014)
2. Szüzsé és fabula. (Krilov: A farkas és a kutyák / Bunyin: Könnyed lélegzet)
Выготский Л. С.. Психология искусства (из гл. 6. – о Крылове; гл. 7. – о Бунине; 1. 181-187)
3. A narráció néhány kérdése. (Puskin: Jevgenyij Anyegin)
Выготский Л. С.. Психология искусства (из гл. 10 – о «Евгении Онегине»).
Шкловский В.Б.: Пушкин и Стерн. 1. 241-251.
Бахтин М.М. Из предыстории романного слова. 1. 251-265.
Жирмунский В: Пушкин и Байрон.
4. Elbeszélés (Gogol: A köpönyeg)
Эйхенбаум Б.: Как сделана Шинель Гоголя.
Шмид В.: Повести Белкина 1. 229-235.
5. Párhuzam (Turgenyev: Egy felesleges ember naplója)
Веселовский А.Н.: Психологический параллелизм и его формы в отражении поэтического стиля. 1. 5-6.
6. Mitopoétika (Goncsarov: Oblomov)
Афанасьев, Л.Н.: ‘Происхождение мифа, метод и средства его изучения. 1. 149-155.
Мелетинский Е.: Миф, сказка, эпос.
7. Irodalmi motívumok. (Csehov: Aludni szeretnék / A diák)
Шкловский В.Б. "Спать хочется"
Шмид В. «Студент»
8. Cselekményszövés és nézőpontok (Tolsztoj: Háború és béke)
Успенский Б.А. Поэтика композиции. 1. 265-283.
Шкловский В.Б. О «Войне и мире».
9. A regény 1. (Dosztojevszkij: Bűn és bűnhődés)
Бахтин М.М. Поэтика романа Достоевского. М., 1975.
Топоров, B.Н.: О структуре романа Достоевского в связи с архаическими схемами мифологичнского мышления. («Преступление и наказание»). // Топоров, B.Н.: Миф, ритуал, символ, образ. М., Прогресс-Культура, 1995. 193-259.
10. A regény 2. (Bulgakov: Mester és Margarita)
Лотман, Ю.М.: Проза Тургенева и сюжетное пространство русского романа XIX столетия. // Slavica XXIII. Debrecen, 1986, 5–21.
Ю.М. Лотман: Происхождение сюжета в типологическом освещении
Лотман Ю.М. Дом в «Мастере и Маргарите». 1. 333-341.
11. Mi a költészet?
Якобсон Р.О. Статуя в поэтической мифологии Пушкина. 1. 367-381.
Якобсон Р.О. Футуризм, Заметки к прозе поэта Пастернака
12. Verselemzések
(Пушкин: Я помню чудное) 1. 129-133-141.
(Лермонтов: Дума, Пушкин: Когда за городом) 1. 93-104-119.
Смирнов И: К изучению поэтики Анны Ахматовой 1. 341-349
Томашевский: Тропы. 1. 49-79.
Szakirodalom:
- Bevezetés az orosz irodalomtudományba (szerk. Kovács Árpád)
- Введение в анализ литературных произведений (szerk: Iglói Endre – Jagusztin László)
1. A poétika tárgykörének megfogalmazása. Műnemek, műfajok, alapelemek.
Tz. Todorov: Poétika. In: A modern irodalomtudomány kialakulása. Szgy. Budapest, Osiris, 2001, 579–599. (Tomasevszkij: Poétika)
2. A történeti poétika kialakulása, folytonossága és hagyományai. Korok és irányzatok.
Alekszandr Veszelovszkij: Bevezetés a történeti poétikába. In: Poétika és nyelvelmélet. Budapest, Argumentum, 2002. 264–282. (Pszichológiai paralelizmus)
Viktor Zsirmunszkij: Az irodalmi áramlat mint nemzetközi jelenség. In: Uő. Irodalom, poétika. Válogatott tanulmányok. Budapest, Gondolat, 1981, 120–147. (Byron és Puskin)
3. Bevezetés a szó-, trópus- és motívumkutatásba.
Alekszandr Potebnya: Jegyzetek a szóbeliség elméletéből. In: Poétika és nyelvelmélet. Budapest, Argumentum, 2002. 147–190. (Tomasevszkij: A szó jelentésmódosulása)
Olga Frejdenberg: Motívumok. In: Poétika és nyelvelmélet. Budapest, 2002, 299–306.
4. A szövegformálódás formalista értelmezése. Új fogalmak.
Borisz Eichenbaum: A „formális módszer” elmélete. In: Bókay A. - Vilcsek B. (szerk.): A modern irodalomtudomány kialakulása. Budapest, Osiris, 2001, 248–267. (szkáz, köpönyeg)
5. Cselekményszövés. Szüzsé és fabula.
Viktor Sklovszkij: A szó feltámasztása. In: A szó feltámasztása. Szombathely, 2016. 13-18. (A részlet funkciója Csehovnál. Szüzsé, fordulat és történet.)
Borisz Tomasevszkij: Irodalomelmélet. In: A modern irodalomtudomány kialakulása. Szöveggyűjtemény. Budapest, Osiris, 2001, 268–286.
6. R. Jakobson és Ju. Tinyanov tételei az irodalmi nyelvről és fejlődésről.
R. Jakobson: A költészet tudománya felé. A domináns elem. In: A költészet grammatikája, Budapest, 1982, 10–15. 16–25. (A szobor Puskin szimbolikájában)
R. Jakobson: Nyelvészet és poétika. Az irodalom és a nyelv tanulmányozásának problémái. In: A modern irodalomtudomány kialakulása. Szöveggyűjtemény. Budapest, Osiris, 2001, 287–288. 449–456. (Tinyanov: Az irodalmi fejlődésről. Az irodalmi tény)
7. Mihail Bahtyin regényelmélete. (Puskin és Dosztojevszkij)
Mihail Bahtyin. A tér és az idő a regényben. A hős és a szerző viszonya. // M.M. Bahtyin. A szó esztétikája. Budapest, Gondolat, 1976. 83-119. 257-302. (polifonikus regény, regényi szó)
Mihail Bahtyin: A regénynyelv előtörténetéhez In: Uő. A szó esztétikája. Bp., 1976. 217-256.
8. Az intertextualitás mint művészi gyakorlat és irodalomtudományi elmélet. Szmirnov
Jurij Lotman: Szöveg a szövegben In: Kultúra, szöveg, narráció. Pécs, 1994. 57-81. (Mester)
9. Jurij Lotman és a strukturalista-szemiotikai iskola
Jurij Lotman: A kommunikáció kétféle modellje. Kultúra és szöveg: a gondolkodás generátorai In: Kultúra, szöveg, narráció. Pécs, J Pannonius Egyetemi Kiadó, 1994. 16-44-56.
Jurij Lotman: Cselekménytér a XIX. századi orosz regényben. In: Szép Literatúrai Ajándék. 1995/3-1996/1. 118-136. (Gogol)
10. Orosz–szláv összehasonlító elemzés
Az orosz irodalom fogadtatása // Bevezetés a XIX. századi orosz irodalom történetébe I–II. Budapest, HEFOP, 2006.
11. Az irodalmi szöveg esztétikai megközelítése
Al. Flaker: Az orosz avantgarde kérdéséhez. In: Az újnak tenni hitet. Tanulmányok a szocialista irodalom történetéből V. Budapest, 1977. 381-411.
12. Az orosz irodalomtudomány alapjai
Bevezetés az orosz irodalomtudományba (szerk. Kovács Árpád) Budapest, Tankönyvkiadó, 1991. Введение в анализ литературных произведений (szerk: Iglói– Jagusztin) Budapest, Tankönyvkiadó, 1987.
Поэтика. Труды русских и советских поэтических школ. (red. Király – Kovács) Budapest, Tankönyvkiadó, 1982.